Posted by: maziati | May 30, 2010

Join Face Book (FB)

Pada 11/03/2010 Sektor Pengurusan Maklumat (ICT) telah menganjurkan Bengkel Face Book sebagai medium komunikasi kepada warga jabatan seperti yang telah disyorkan oleh Pengarah kami. Saya adalah salah seorang pesertanya. Oleh kerana bengkal tersebut diadakan pada waktu pejabat, jadinya perkhidmatan internet adalah melalui broad band, ini kerana Kementerian Pelajaran Malaysia (KPM) telah mengeluarkan surat pekeliling menghalang semua warga pendidikan di jabatan melayari FB.FB hanya boleh dilayari selepas waktu pejabat itu selepas jam 5.00 petang. It’s good actually….sebab ramai kakitangan melayari FB masa kerja dan ini boleh dikatakan penyalahgunaan masa. Saya mengikuti bengkel FB adalah dengan harapan untuk mendapat ilmu baru. Pada mulanya saya memang agak kecewa sebab penerimaan line internet terlalu slow dan ini mengundang kebosanan dan saya rasa masa terbuang dengan sia2. Sehingga bengkel berakhir disebelah tengah hari saya tidak berjaya untuk sign up di FB. Walau macamanapun saya tidaklah terlalu kecewa kerana saya dah mengikuti penerangan yang diberikan dan saya rasa saya boleh buat. Oleh kerana di rumah ada line stremyx maka saya pun mencuba untuk mendaftar FB di rumah. Well… nampaknya saya berjaya buat sendiri dan untuk upload gambar saya memohon ehsan bantuan dari anak ketiga saya dan pada masa ini saya adalah pengguna yang aktif di FB. Melalui FB ini dapatlah saya mencari kawan2 lama dan kawan2 yang jarang2 kita jumpa untuk sama2 menghubungkan silaturrahim dan dapatlah kita mengetahui khabar masing2. FB adalah baik jika kita gunakan dengan baik. Apa2 juga komen atau pendapat yang kita utarakan di alam maya itu hendaklah dengan hati2 agar catatan2 kita itu tidak mengundang kemarahan atau menyingung perasaan orang lain. Kita boleh mendapat info, bersembang, berhumor dengan kawan2. Oleh kerana sibuk dengan kerja masing2 menyebabkan kita tidak berkesempatan menghubungi rakan2. Kalau kita menjadi ahli FB, kita cepat mengetahui khabar berita kawan2 yang sakit, meninggal dunia, bertunang, kahwin, menyambut hari jadi, makan angin, bercuti dan kadang2 kita dapat mengetahui samada kawan2 kita mengalami stress melalui luahan2 mereka di FB. Sebagai ahli FB adalah menjadi tanggungjawab kita memberi maklumbalas atau menyokong kawan2 kita. Dalam FB juga kita boleh share dengan kawan2 gambar2 yang kita ambil. Saya rasa FB ni memang baik dan gunalah dengan baik.


Leave a Reply

Categories

